Friday, 3 October 2014

DEFINISI ORIENTALISME DAN ORIENTALIS.

Orientalism terdiri daripada cantuman dua patah perkataan iaitu ‘oriental’ dan ‘ism’Oriental bererti ketimuran manakala isme pula adalah kata penyambung yang menunjukkan kepada satu kefahaman, ajaran, sistem, sikap dan sebagainya. Jadi, orientalisme bolehlah diertikan sebagai satu kefahaman ataupun ajaran yang bersifat ketimuran.(1) Orientalis pula dirujukkan kepada orang-orang barat yang mengkaji ilmu ketimuran seperti  bahasa, sastera, tamadun dan agama. Dengan kata lain, orientalisme dalam konteks yang lebih umum merupakan satu kajian yang dilakukan oleh orang Barat mengenai khazanah dan warisan ketimuran atau satu cara pemikiran dan ekspresi tentang Timur (An Eastern mode of thought of expression).  Jadi, yang menjadi fokus di sini ialah Timur atau ketimuran.

                Sebenarnya terdapat banyak definisi yang berhubung dengan orientalisme. Bagi Professor Edward W. Said pula, orientalisme didefinisikan sebagai suatu ilmu yang meletakkan asal-usul Timur pada suatu kelas atau tempat untuk dikaji, dijatuhkan hukuman dan seterusnya dikuasai. Seorang sarjana Turki, Abdul Haq Adnan Adivar melalui bukunya Turkish Account of Orientalism menyatakan, “Orientalism is an organic whole which is composed of the knowledge derived from the original sources concerning the language, religion, culture, history, geography, ethnography, literature and arts of the orient.”
                Tetapi dalam dunia Islam, tamadun dan selok belok agama Islam yang meliputi bahasa Arab, al-Quran, hadith, sejarah, sastera dan lain-lain. Di samping, agama Islam, apa-apa jua yang berkaitan dengan ketimuran tanpa mengira agama, budaya, adat resam, sejarah dan sebagainya akan dikaji dan diselidiki oleh orang Barat, terutamanya selepas mereka berjaya melebarkan pengaruh dan kuasa mereka ke sebelah timur sekitar Abad 18 Masihi. Bahan dari timur yang diperoleh melalui penjajahan dikaji secara mendalam sebelum mereka menganalisisnya secara subjektif mengikut metode ciptaan mereka sendiri. Walaupun begitu, kajian terhadap Islam tetap menjadi fokus utama orientalis sehingga hari ini kerana kelahiran orientalis berasaskan faktor agama dan politik. 


RUJUKAN:
(1) Norasikin B Baharuddin, Orientalis: Sejarah Kemunculan Dan Pandangnnya Terhadap Islam Di Nusantara, (Kertas Kerja Projek, Universiti Malaya, 2000), 2.
(2) Ishak Haji Suliaman, Autoriti hadis : menangani gerakan antihadis. Penerbit Universiti Malaya: Kuala Lumpur, 2007. 126


No comments:

Post a Comment