Ramai kalangan orientalis cuba
menilai semula awal munculnya sanad dan mengkritik pentingnya kedudukan hadith
di kalangan umat islam generasi awal. Dengan pelbagai pendekatan dan metodologi
mereka cuba untuk membuktikan bahawa sanad baru muncul pada masa belakangan
dan hadit-hadith yang terkumpul dalam kitab-kitab hadith yang mu’tabar
sebenarnya bukanlah perkataan Nabi, melainkan pendapat para tokoh islam yang
dinisbatkan kepada Nabi.
Setakat ini ramai para orientalis
yang melakukan kajian atas hadith terutama dari segi keaslian dan
keautentikannya. Kajian orientalis lebih menekankan kepada segi dating of
particular hadith (penetapan masa munculnya suatu hadith) iaitu dengan
menfokuskan kepada pertanyaan siapa yang bertanggungjawab untuk pertama kalinya
menyebarkan suatu hadith, bila dan di mana. Kajian mereka tidak hanya terhad
pada hadith-hadith mawdu’ sahaja, hadith-hadith sahih dan hasan pun mereka
kritik dengan pendekatan mereka tersebut. Hal ini kerana, pendekatan utama mereka
dalam mengkaji hadith adalah sceptial approach, sehingga mereka tidak
mempercayai bahawa hadith-hadith yang terkumpul dalam kitab-kitab hadith adalah
memang benar perkataan Nabi Muhammad SAW.
Secara umum terdapat dua pendekatan yang
di guna pakai dalam kajian mereka. Pertama adalah pendekatan yang menfokuskan
kajian kepada matan hadith, sebagaimana yang dilakukan oleh Ignaz Goldziher dan
Marston Speight; dan kedua adalah pendekatan yang tertumpu kepada penhujahan
rangkaian sanad atau perawi, seperti yang dpraktikkan oleh Joseph Schacht dan
G.H.A. Juynboll. Pendekatan kedua ini kemudian sering disebut dengan
“isnad-analytical study”. [1]
[1]. Arif Chasanul Muna, "Orientalis dan Kajian Sanad: Analisis Terhadap Pendapat G.H.A Juynboll" (PhD Diss., Universiti Malaya, 2008)
No comments:
Post a Comment